dashblog logo
Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.
[mc4wp_form id="4288"]

De ideale voorbereiding op een halve marathon

Posted on

Hoe bereid ik me voor op een halve marathon? Dat is de vraag die mensen die deze uitdaging aangaan zichzelf zullen stellen. Wie deel wil nemen aan een halve marathon, die dient zich goed voor te bereiden. Een halve marathon loop je namelijk niet zomaar even. Lees hier het antwoord op de vraag hoe bereid ik me voor op een halve marathon ? 

Voorbereiden op een halve marathon 


De perfecte voorbereiding op een marathon is uiteraard voor iedereen anders. Toch zijn er wel degelijk algemene richtlijnen voor het voorbereiden op een halve marathon die voor iedereen gelden. Zo moet je conditionele basis goed zijn. Is die niet goed, dan loop je eerder kans blessures op te lopen. Is de basis goed, dan is het zaak het voor jou juiste trainingsschema te kiezen. Verstandig is om uit te gaan van minimaal twaalf weken voorbereiding en te kiezen voor een schema dat binnen je dagelijkse routine (van onder meer werk) past en een schema dat ook haalbaar is. Houd rekening met je fitheid. Kies dus geen schema waarbij de eerste langere afstandsloop over een langere afstand gaat dan je ooit eerder gelopen hebt. 

Kwaliteit 


Ga vooral voor kwaliteit tijdens de voorbereiding. Je kunt voor het afleggen van veel kilometers kiezen, de kans dat je geblesseerd raakt is dan ook groter. Kies dus liever voor een aantal tempolopen per week, die in afstand kunnen variëren van tussen de zes en tweeëntwintig kilometer. Via tempolopen wordt het lichaam beter aangeleerd om zuurstof om te zetten in energie voor je spieren. 

Loop langer in de juiste houding 


Wie perfect voorbereid aan de start van de halve marathon wil staan, doet meer dan alleen lopen. Ook fietsen, trainen op een roeiapparaat en zwemmen zijn prima trainingsopties. Zo houd je ook je bovenlichaam en je core in vorm en daardoor zul je langer in je juiste houding blijven lopen én bovendien minder snel vermoeid raken. Het is in de voorbereiding ook prettig om aansluiting te zoeken met een trainingsgroep. Door in een groep te trainen heb je meer verantwoordelijkheidsgevoel en heb je de bekende stok achter de deur om te gaan trainen. Bovendien is bewezen dat steun van je mede-lopers je net over dat bekende dode punt heen kan helpen.

Verken het parcours 


Het is in het kader van de ideale voorbereiding ook goed om te weten waar je de halve marathon gaat lopen. Behalve dat je het parcours gaat verkennen, weet je zo ook waar bijvoorbeeld de toiletten zijn en of er sprake is van obstakels onderweg. Het is prettig om te weten waar je gaat lopen en dat je onderweg tegenkomt. Tenslotte: besef dat een keer rust nemen soms minstens zo goed is als een training. Je moet je lichaam wel de kans geven zich te herstellen. Wanneer dat is? Dat is een kwestie van goed naar je eigen lichaam luisteren. Voel je je vermoeid en mis je de motivatie, sla dan gerust een keer een training over.

share
0