Like onze Facebook pagina en blijf op de hoogte van de laatste nieuwtjes / blogs

Hoe kom je professioneler over op de werkvloer?

Posted on

We doen allemaal ons best op ons werk, ook als bedrijfseigenaar. We willen goeie prestaties leveren. Dus zorgen we dat we altijd op tijd zijn, niet als eerste naar huis gaan en tussendoor hard werken. We doen er alles aan om succesvol en populair te zijn en zo professioneel mogelijk over te komen. Maar na verloop van tijd sluipen er wat dingetjes in die dat negatief beïnvloeden. Hierbij een aantal handige tips om bij de les te blijven!

Plan vooruit

Veel werknemers én werkgevers zijn geen ochtendmensen en slowstarters. Onze tip: maak aan het eind van de werkdag een eenvoudige planning voor de volgende werkdag. Zet bovenaan wat er echt moet gebeuren en benoem ook wat tussendoor kan, dat zorgt voor afwisseling. Als je zo gestructureerd werkt, krijgt dat vast navolging.

Afspraak is afspraak

Je verwacht van je werknemers dat ze op tijd komen. Geef zelf het goede voorbeeld. Hetzelfde geldt voor afspraken. Houd je er aan en communiceer ’t als je onverhoopt later bent. Je medewerkers zullen ’t erg waarderen en de kans is groot dat ze hetzelfde gaan doen.

Stop the gossip

Wordt er gepraat over een collega? Doe er niet aan mee maar ga wel het gesprek aan met degene die het doet. Mensen zullen jouw benadering (hoewel niet altijd makkelijk) waarderen. Ook als je in dit opzicht een voorbeeld bent, wordt dat opgepakt door anderen.

Assertief maken

Spreek mensen aan op bepaald gedrag, ook als dat lastig voor je is. Ga de discussie aan waar nodig, zeker in bedrijfsbelang, ook naar klanten. Assertief zijn is een eigenschap die mensen kunnen leren. Als jij toont dat jij dat in je hebt of het in ieder geval zoveel mogelijk laat zien, kan dat anderen inspireren om hetzelfde te doen. Sommige mensen leren ook echt veel van een praktijkgerichte training.

Uitstraling en erbij horen

Als bedrijf wil je graag een bepaalde uitstraling hebben en je doet er alles aan om die ook zo over te laten komen. Misschien heb je er zelfs advies voor ingewonnen. Jouw beste werknemers willen hetzelfde en willen onderdeel zijn van jouw bedrijf. Laat pennen bedrukken en deel ze uit. Laat ze door jouw medewerkers aan vrienden en familie geven. Daarmee bereik je twee doelen: je verspreidt je uitstraling én jouw mensen kunnen met een pengebaar laten zien waar zij bij horen.

1