Like onze Facebook pagina en blijf op de hoogte van de laatste nieuwtjes / blogs

Waarom intermittent fasting zo populair is? Lees het hier

Posted on

Intermittent fasting lijkt de laatste tijd steeds populairder te worden en dat heeft meerdere redenen. Door periodiek te vasten, wat intermittent fasting kort gezegd inhoudt, kun je gewicht verliezen zonder jezelf allerlei voedsel te ontzeggen en zonder overmatig te hoeven sporten. En afvallen zonder sporten en zonder allerlei eten te schrappen, is iets waar velen stiekem van dromen. Naast het verliezen van gewicht heeft het intermittent fasting dieet vele andere voordelen. Wanneer je deze weet, kun je bepalen of beginnen met intermittent fasting wellicht iets voor jou is.

Intermittent fasting, wat houdt dat in?

Bij het intermittent fasting dieet gaat het voornamelijk om wanneer je eet en niet zo zeer om wat je eet. Je kunt dus blijven genieten van het eten waar je van houdt. Je kunt boodschappen doen, zonder etiketten uit te pluizen en te kijken naar de hoeveelheden suikers en vetten die in een product zitten. Er zijn vrijwel geen regels. Je hoeft geen calorieën te tellen en te leven op sla en worteltjes en je kunt daadwerkelijk afvallen zonder sporten. Klinkt goed, nietwaar? De enige regels waar je je aan dient te houden bij intermittent fasting, dat zijn de tijdstippen waarop je eet.

Beginnen met intermittent fasting

Een voordeel van deze methode is dat je op elk gewenst moment kunt beginnen. Je hoeft namelijk niet de inhoud van je koelkast aan te passen op jouw plannen om af te vallen. Om de positieve effecten en gewichtsverlies te bereiken met periodiek vasten, is het wel belangrijk dat de vastenperiode minimaal 12 aaneengesloten uren duurt. Bij intermittent fasting voor beginners is 12 uur doorgaans de periode waarmee gestart wordt. Een periode van 12 uur klinkt misschien lang, maar stel je voor dat je ’s avonds om 19:00 uur eet en de volgende ochtend om 07:00 uur ontbijt, dan heb je dus 12 uur lang niets gegeten. Mocht je hieraan gewend zijn, dan kun je besluiten om bijvoorbeeld je ontbijt over te slaan om zo de vastenperiode te verlengen.

Waarom werkt intermittent fasting?

Om af te vallen is het noodzakelijk dat je vet verbrandt. Door regelmatig te vasten, zal de vetverbranding verbeteren. Mensen die in het dagelijks leven veel suikerrijke producten eten en drinken, zullen eerst deze suikers omzetten in energie. Dit houdt in dat er geen vet verbrand hoeft te worden om het lichaam van de benodigde energie te voorzien. Wanneer je echter minimaal 12 uur lang niet eet (en dus ook geen suikerhoudende dranken drinkt), dan zal het lichaam vet gaan omzetten in energie om te kunnen functioneren. Het vet wordt verbrand en daardoor val je af.

Zaken om rekening mee te houden

Om intermittent fasting voor beginners te laten slagen, is het raadzaam om gedurende de periodes die je wel mag eten toch enigszins verantwoorde keuzes te maken. Je kunt je voorstellen dat wanneer je uitsluitend junkfood eet en snackt, je niet of nauwelijks zult afvallen. Tijdens te vastenperiodes mag je koffie en thee drinken zonder melk en suiker drinken. Water mag uiteraard uit. Om deze methode gezond te houden, wordt het afgeraden om langer dan 60 uur aaneengesloten te vasten. Dit is niet alleen ongezond, maar werkt ook nog eens tegen je. Het lichaam zal juist vetten vast gaan houden wanneer je te lang niet eet, omdat jouw lichaam reageert alsof er een voedseltekort is.

share
0