Like onze Facebook pagina en blijf op de hoogte van de laatste nieuwtjes / blogs

Dit zijn de Nederlandse modemerken waar we trots op mogen zijn

Posted on

Lange tijd werden landen als Frankrijk, Spanje en Italië als enige in verband gebracht met de Europese mode. Dit tijd ligt echter ver achter ons, tegenwoordig heeft Nederland een aantal internationaal bekende merken die ons land op de ‘mode’ kaart hebben gezet. Sommige Nederlandse modemerken hebben daar decennia hard voor geknokt, terwijl andere in recente jaren bekender zijn geworden. Merken als Kings of Indigo en Filling Pieces coveren ieder een geheel eigen spectrum in de modewereld, waardoor Nederlandse modemerken een steeds groter bereik hebben. We vertelden je al hoe je er met warm weer stijlvol bij kunt lopen, hieronder vertellen we je in welke Nederlandse modemerken je er stijlvol bijloopt.

Kings of indigo

Kings of indigo is een merk dat zich vooral op jeans richt. De inspiratie komt dan ook duidelijk uit de Amerikaanse en Japanse cultuur. Beide landen staan bekend om hun goede en originele jeans, waarbij het in Amerika een duidelijk onderdeel is van de werkende klassen en in Japan juist wordt gezien als een vrijgevochten item. Kings of indigo is onlangs verkozen tot ‚Most sustainable denim brand van Europa’, iets wat hen geen windeieren heeft gelegd en de internationale interesse alleen maar groter heeft gemaakt.

g star raw

G-star Raw

G-Star Raw is een van de grootste kledinglabels in de wereld. Het jeansmerk werd in 1989 opgericht en is tegenwoordig een van de grootste modemerken van de wereld. Met 3D denim, goede tops en toffe samenwerkingen met designers en kunstenaars, zijn zij een toevoeging voor niet alleen de Nederlandse, maar ook de internationale modewereld.

scotch & soda

Scotch & soda

Een ander groot Nederlandse kledingmerk van internationaal niveau is het Amsterdamse Scotch & soda. Scotch & soda is een uitlaatklep voor pioniers en verzamelaars die altijd op zoek zijn naar dat ene kunstwerk of een specifiek vintage kledingstuk. Hierdoor zijn de collecties van Scotch & soda vaak gemaakt van gewaagde stoffen, of ze hebben aparte details die direct in het oog springen. Scotch & Soda heeft de afgelopen jaren een flinke groei meegemaakt, waardoor het ondertussen wereldwijd bij meer dan 8000 verkooppunten verkocht wordt.

filling pieces

Filling Pieces

Het uitgangspunt van Guillaume Philibert toen hij Filling Pieces begon, was een premium sneaker ontwerpen die niet te veel kostte. Dit leidde tot de geboorte van het zogenaamde ‘Low Top’ model. Dit wordt zo’n beetje gezien als de eerste schoen die de kloof tussen high fashion en streetwear overbrugt. De Low Top werd daarmee een symbool van betaalbaar, luxe design. Ondertussen is de sneaker geadopteerd door mensen van alle geslachten, rassen en standen.

Van Gils

Al meer dan 70 jaar is Van Gils een iconisch kledingmerk van Nederlandse bodem. Het merk werd opgericht door Miel van Gils, net na de Tweede Wereldoorlog. Hij richtte een eigen kleermakerij op om de mensen in zijn dorp van nieuwe kleding en werk te voorzien. Op dit moment is Van Gils nog steeds een gerenomeerd merk in de mode industrie. Ze zijn vindbaar in eigen brandstores, maar ook bij verschillende retailers. Wanneer je een pak of tailored kledingstuk wilt, ben je bij Van Gils aan het juiste adres!

NewAmsterdam SurfAssociation

Terwijl hij leerde om grafisch ontwerper te worden, begon founder Paul Zeper op een organische manier zijn passies te combineren en begon hij aan zijn eigen surfmerk te werken. Het idee van NewAmsterdam SurfAssociation was geboren, nu resulterend in een kledinglijn die een tegenbeweging vormt binnen de gevestigde surfcultuur. Dit komt tot uiting in strakke kleuren en strakke graphics, waardoor de dragers zich verenigd voelen in hun collectief gedeelde passie.

daily paper

Daily Paper

Daily Paper is een Amsterdams mode- en lifestyle merk dat in 2012 is opgericht door de drie jeugdvrienden Hussein, Jefferson en Abderrahmane. Zij hadden eigenlijk een blog opgericht, waarmee zij hun liefde voor muziek, kunst, mode en cultuur deelde. Gevoed door het rijke erfgoed van de Afrikaanse cultuur verpakt in eigentijdse ontwerpen, is Daily Paper echt een van de snelst groeiende modemerken van Europa geworden. Met twee collecties per jaar gericht op zowel heren- als dameskleding, biedt Daily Paper tijdloze ontwerpen voor accessoires, confectiekleding en een reeks capsules voor het hele seizoen.

byparra

ByParra

by Parra is oorspronkelijk begonnen onder de naam Rockwell en is een kledingmerk waarvan het ontwerp geïnspireerd is door Nederlandse kunstenaar Piet Parra. Zijn werk staat bekend om het gebruik van veel kleuren, met de handgeschreven teksten en het gebruik van zogenaamde ‚popcultuur’ afbeeldingen. Door de jaren heen is Parra een gerenommeerd kunstenaar geworden met exposities over de hele wereld en is zijn kledinglijn geliefd en gerespecteerd door velen. Alhoewel Parra in Amsterdam woont en daar ook werkt worden de producten van by Parra in het buitenland geproduceerd. Er wordt gebruik gemaakt van stof van hoge kwaliteit. Het merendeel van de producten worden in Portugal geproduceerd door ervaren fabrieken. Dit zorgt ervoor dat alle producten van by Parra consistent zijn met de visie van de kunstenaar. 

0