Like onze Facebook pagina en blijf op de hoogte van de laatste nieuwtjes / blogs

Wat is nu eigenlijk een gezond ontbijt?

Strenge diëten zijn ongezond en daarnaast moeilijk vol te houden. Hierdoor resulteren ze vaak in teleurstellingen, met alle gevolgen van dien. Het werkt veel beter om je leefstijl en voedingspatroon met kleine, realistische stapjes aan te passen. Laten we daarom beginnen met het goede voornemen om iedere dag te starten met een gezond, evenwichtig en vooral lekker ontbijt. Rustig ontbijten helpt je bovendien om de dag met minder stress te beginnen. We informeerden je eerder al over gezond afvallen, nu vertellen we je wat een gezond ontbijt is.

Ontbijt toch echt de belangrijkste maaltijd van de dag

Je hoort vaak dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is en dat is voor een groot gedeelte waar: het is de brandstof waar we een groot deel van de dag mee moeten doen. Als je ‘s ochtends wakker wordt, heeft je lichaam namelijk de hele nacht geen voedingsstoffen of vocht binnen gekregen. Hoog tijd dus om de batterijen weer op te laden. In een gezond ontbijt zit voldoende vocht en alle voedingsstoffen die je tijdens nodig hebt om goed te kunnen functioneren, lichamelijk en mentaal. Ook zet het ontbijt je darmen in werking en zorgt zo voor een goede stoelgang.

gezond ontbijt

Geen ontbijt is minder energie

Door geen ontbijt te nemen, heb je minder energie, ben je minder vrolijk en minder geconcentreerd in de ochtend waardoor bijvoorbeeld werken zwaarder kan aanvoelen. Diverse wetenschappelijk studies hebben aangetoond dat het overslaan van het ontbijt ongezond is en een verband gelegd tussen het overslaan van het ontbijt en het krijgen van welvaartsziekten zoals overgewicht, verhoogde bloeddruk, diabetes en hart- en vaatproblemen. Toch is het ontbijt de maaltijd die het vaakst wordt overgeslagen: 25% van de Nederlanders ontbijt nooit of maar heel sporadisch. Uit onderzoek bleek trouwens dat vooral avondmensen het ontbijt overslaan.

Bouwstenen voor ons lichaam

Een gezond ontbijt bevat voldoende eiwitten. Dit zijn de zogenaamde bouwstenen voor ons lichaam. Je vindt ze in vleesbeleg, kaas en zuivel. Kies bij voorkeur voor de minder vette vlees varianten en 30+ kazen. Een gezond ontbijt bevat ook zetmeel dat je bijvoorbeeld uit brood, ontbijtgranen en muesli, haalt. Ze zijn een bron van energie die langzaam vrijgegeven wordt in de loop van de dag. Ze zorgen energie, vitamines, mineralen en vezels. Kies bij voorkeur vezelrijke en niet gesuikerde varianten.  

ontbijt gezond

Vetten leveren energie

Ook vetten zijn een erg belangrijk onderdeel van een gezond ontbijt. Vetten worden vaak beschouwd als ongezond en slecht voor de lijn, maar ze leveren energie aan ons lichaam en ze bevatten ook de dagelijkse hoeveelheid in vet oplosbare vitamines. Deze zijn dan weer noodzakelijk voor het goed functioneren van ons lichaam. Let erop dat je kiest voor onverzadigde vetten. 

Als je niet ontbijt zul je een tragere stofwisseling krijgen

Mensen denken vaak dat als ze het ontbijt overslaan, dat ze dan makkelijker afvallen, omdat die calorieën dan in ieder geval niet binnen komen. Maar zo werkt ons lichaam niet. Als je niet ontbijt, dan schakelt je lichaam over op een tragere stofwisseling. Als je dan later op de dag weer gaat eten, slaat je lichaam een groter gedeelte van je voeding op als vet. Niet ontbijten zorgt er ook vaak voor dat je grotere maaltijden eet tijdens de rest van de dag. Als je je ontbijt overslaat daalt namelijk je suikerspiegel in de loop van de ochtend waardoor je later op de dag enorme trek krijgt.

hoe kun je gezond ontbijten

Toegevoegde suikers in drinkontbijten

Vooral bij mensen die weinig tijd hebben om te ontbijten zijn drinkontbijt of ontbijtkoeken erg populair. Maar let op: ontbijtdranken bevatten weliswaar gezonde ingrediënten als vezels, fruit en zuivel, maar bevatten helaas vaak ook veel (toegevoegde) suikers. En zijn zonder aanvulling van zuivel, fruit en drank ontoereikend voor een volwaardig ontbijt.

Kijk goed wat er in bepaalde producten zit

Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat de calorie kennis van mensen te kort schiet. Dus denk je er goed aan te doen light producten bij het ontbijt te nemen, kijk dan goed op het etiket wat er precies in zit. Ook een glas fruitsap, bijvoorbeeld sinaasappelsap, en dan vooral uit pak of fles is een verborgen dikmaker. Wist je dat er in een glas sinaasappelsap van 200 ml wel 120 kilocalorieën zit? Dat is meer dan in een glas bier!

gezond ontbijten

Langer vol met een eiwitrijk ontbijt

Nederlanders zijn zoetekauwen: dagelijks krijgen we ongeveer 125 gram suiker binnen, bijna een kwart van onze aanbevolen dagelijkse hoeveelheid calorieën! Deels komt dat uit natuurlijke bronnen, zoals fruit en melk. Maar we krijgen ook veel toegevoegde suikers binnen. Bijvoorbeeld met jam, appelstroop of chocopasta op de boterham. Niks mis mee, mits met mate, volgens het Voedingscentrum. Maar wie kiest voor eiwitrijk beleg, zoals notenpasta, mager vlees of magere kaas, zit langer ‘vol’ en is dus minder geneigd te snoepen.

0