Like onze Facebook pagina en blijf op de hoogte van de laatste nieuwtjes / blogs

De Audi e-tron GT (2023)

Posted on

Als je je hebt afgevraagd waar het auto-acroniem ‘GT’ voor staat, het is gewoon ‘Gran Turismo’, of grand tourer. Deze twee letters hebben een grote betekenis in de autowereld en roepen glamoureuze beelden op van het rijden naar de Franse Rivièra met grote snelheid en comfort, waardoor je de laatste ronde blackjack in Hotel du Paris kunt pakken zonder je smoking te hoeven verwisselen . In het verleden moest je iets van Bentley, Ferrari of Aston Martin besturen om GT op de achterkant te hebben staan, maar in 2023 is er een andere manier: de Audi e-tron GT.

Indrukwekkende Grand Touring-ervaring

Dit is een idee waarop Audi heeft ingespeeld met zijn zeer moderne e-tron GT, een laaghangende vierdeurs elektrische sportbolide die mechanisch gezien het tegenovergestelde is van een decadente twaalfcilinder coupé.

Het goede nieuws voor Audi is dat de e-tron GT desondanks, of misschien juist dankzij, een van de meest indrukwekkende grand touring-ervaringen op de weg herbergt. Zijn griezelig soepele elektrische aandrijflijn is zowel onmogelijk als verfijnd, de meeste EV’s zijn dat, maar ook brutaal snel en volledig moeiteloos bij vrijwel elke snelheid.

Dit ultieme gemak wordt ondersteund door een uitstekende rijkwaliteit op luchtvering die zijn laagprofielbanden trotseert. De e-tron GT glijdt over het wegdek met een aangeboren verfijning, zo niet met een vliegend tapijtachtig gevoel van een Rolls-Royce. Het heeft een fijne balans tussen isolatie en controle.

de e-tron GT van Audi

Ga wat sneller en de wegligging blijft standvastig, waardoor je met volledig vertrouwen op ongelofelijke snelheid door bochten kunt gaan, ondersteund door de immense tractie van de opstelling met twee motoren die een nieuwe interpretatie van Audi’s iconische quattro-vierwielaandrijving aandrijft systeem. Dit helpt om al het vermogen van de e-tron met volledige controle en efficiëntie neer te zetten, terwijl het directe koppel ervoor zorgt dat hij nog sneller aanvoelt dan zijn 530 pk en 4,1 seconden nul tot zestig tijd suggereren.

Opvallend ontwerp

Het ontwerp van de Audi is mogelijk nog opvallender, met een strak silhouet dat wordt gedomineerd door vier opgepompte wielkasten en complexe details. De LED-verlichting creëert onderscheiding op de weg, maar bevat ook optionele laserstraal koplampen (ja, er zitten echt lasers in) die massa’s helder wit licht werpen in een schijnbaar eindeloos spoor op volle sterkte.

Deze worden aangestuurd via een kleine camera die ook de adaptieve Matrix-stralen richt om te voorkomen dat tegemoetkomend verkeer wordt verblind. We kunnen bevestigen dat er weinig briljante hulpmiddelen zijn voor rijden in het donker dan geweldige koplampen, het klinkt als iets eenvoudigs, maar het is echt een game-changer.

de Audi e-tron GT

Interieur

De gestroomlijnde carrosserie verbergt een met leer beklede cabine die misschien iets van de weelde van een moderne Bentley of Ferrari mist, maar daarvoor in de plaats staat een scherp en strak ontwerp.

De materiaalkwaliteit is van topklasse, en als hij is uitgerust met het optionele uitgebreide leerpakket, voelt het alsof elk oppervlak aan de binnenkant is bedekt met wasachtig, hoogwaardig leer of zacht aanvoelend alcantara, synoniem voor het hoogste niveau van autoluxe. De cabine technologie is echter alleen goed, niet geweldig, vooral als je een toepassing in Tesla- of Mercedes-stijl verwacht met massieve glanzende touchscreens.

Dus voldoet de e-tron GT aan de GT-opdracht? Objectief gezien zijn er op dit moment minder bekwame grand tourers te koop, de e-tron GT-modellen hebben een elektrische actieradius die in het gunstigste geval officieel geschat wordt op zo’n 500 kilometer.

Als en wanneer het openbare oplaadnetwerk drastisch verbetert, zal de e-tron een fantastische GT zijn, maar tot die tijd is dit geen handige lange afstands cruiser door zijn slechte bereik, zoals veel elektrische Audi’s.

e-tron GT van Audi
0