dashblog logo
Sign up with your email address to be the first to know about new products, VIP offers, blog features & more.
[mc4wp_form id="4288"]

Wat te doen bij toenemende rugklachten?

Posted on

Wat te doen bij toenemende rugklachten? Hoe vaak zal die vraag in ons land gesteld worden? Want pijn in de rug is erg vervelend beperkt je in het dagelijkse doen en laten. Verergert de beginnende rugpijn en is er sprake van toenemende rugklachten? Probeer dan in elk geval oefeningen te doen en blijf in elk geval in beweging. 

Pijn aan rug 

En dan heb je zomaar pijn aan rug, iets waarmee acht van de tien mensen vroeg of laat mee te maken krijgen. Het begint met wat kleine klachten, met lichte irritaties en voor je het weet heb je echt pijn. Die pijn veroorzaakt weer dat ook de spieren rondom het pijngebied verkrampen ook omdat je om je rug te ontlasten een wat andere houding aanneemt. Vooropgesteld, indien er sprake is van toenemende rugklachten is het altijd verstandig om eerst je huisarts te raadplegen. Daarnaast kun je zelf best veel doen om minder pijn te ervaren. Zo is het goed om bekken-kanteloefeningen en meer vergelijkbare oefeningen te doen. Dat doe je overigens niet voordat een specialist je deze oefening heeft voorgedaan. Voer je deze oefening namelijk verkeerd uit, dan bestaat de kans dat de klachten verergeren. 

Blijven bewegen

In z’n algemeenheid kan overigens gesteld worden dat bewegen – ook met lage rugklachten dus- goed is. Hoe erg de pijn ook is en hoe zeer de klachten ook toenemen. Oefeningen werken bij mechanische lage rugklachten, aspecifieke lage rugklachten, midden rugklachten, boven rugklachten en bekkenklachten. Dat geldt ook voor als je herstelt van een hernia, te kampen hebt met ischias, spit, lumbago en artrose. Behalve dat ze de pijn verlichten, worden ook de spieren er sterker van. 

pijn aan rug

Blijven bewegen is dus het devies, zowel door speciale oefeningen als door simpelweg te wandelen, letterlijk een blokje om te gaan. Als je oefeningen gaat doen, is het overigens wel belangrijk dat je steeds een warming-up vooraf uitvoert. Na deze bewegingsoefeningen kun je daarna aan de slag met specifieke oefeningen die de spieren versterken. Sterke spieren kunnen de rugklachten verminderen. 

Blijf allert

Als je merkt dat je te maken krijgt met rugklachten die verergeren en met hevigere pijn, neem dat dan wel serieus. Neem in elk geval contact op met je arts of behandelaar. De toenemende klachten kunnen overigens ook veroorzaakt worden door het niet goed uitvoeren van de oefeningen. Bij toename van klachten is het verstandig de oefeningen eerst te stoppen. Ga voor jezelf ook na of je de oefeningen niet te snel uitvoert en blijf alert en geconcentreerd tijdens de oefeningen. Belangrijk is verder om comfortabele kleding te dragen, kleding waar je je vrij in kunt bewegen.

share
0