Like onze Facebook pagina en blijf op de hoogte van de laatste nieuwtjes / blogs

Suzuki Hayabusa 2017 niet meer verkrijgbaar in Europa

Posted on

In de hightech wereld van rappe motorfietsen wordt Suzuki gezien als technisch hoogstaand, zeer betrouwbaar en, eerlijk is eerlijk, ook als een tikje excentriek. Het Japanse merk houdt zich doorgaans bezig met de massaproductie van brave stadsautootjes, buitenboordmotoren voor bootjes en fijne vrijetijdsmotoren. Maar zo af en toe krijgen de technici van eigenaar meneer Suzuki even de vrije hand en dan schudt de motorwereld op haar grondvesten. Het bescheiden Japanse merk presenteert namelijk met enige regelmaat een serie onwaarschijnlijk snelle racemonsters op twee wielen. In 1999 presenteerde het bedrijf uit Hamamatsu een motorfiets met specificaties die zo extreem waren dat deze supersnelle tweewieler niet alleen motorliefhebbers in beroering bracht maar ook politici: de GSX1300R, beter bekend als de Suzuki Hayabusa. En nu komt zelfs de Suzuki Hayabusa 2017 er aan.

Aan het einde van de vorige eeuw was er in motorfietsland een ware snelheidsrace aan de gang. Dichter en dichter kwamen de diverse fabrikanten met steeds nieuwe modellen bij de grens van 300 km per uur. In 1996 bracht Honda de CBR1100XX Super Blackbird uit met een topsnelheid van precies 300 km per uur. Deze Honda werd daarmee de snelste productiemotor ter wereld. Meneer Suzuki was zeer ontstemd. Onmiddellijk kregen zijn beste technici de opdracht een motorfiets te ontwikkelen die alle concurrenten resoluut op achterstand moest zetten. Toen in 1998 de eerste specificaties van de GSX1300R naar buiten kwamen werd er met ongeloof op gereageerd: de acceleratie van 0 tot 100 km per uur werd afgeraffeld in 2,4 seconden en de topsnelheid bedroeg een onvoorstelbare 307 km per uur. De motorfiets kreeg van Suzuki als bijnaam het Japanse woord voor slechtvalk: Hayabusa. Deze valk jaagt kennelijk graag op de merel (in het Engels: blackbird), een subtiel steekje onder water dus in de richting van Honda’s Super Blackbird. In april 1999 werd de Suzuki Hayabusa officieel gepresenteerd. In een aantal landen ging de politiek zich met de wedloop van de motorenfabrikanten bemoeien. In Nederland werden zelfs kamervragen over de nieuwe Suzuki gesteld. Uiteindelijk werden in 2001 internationaal afspraken van kracht waarin de snelheidsgrens kwam te liggen bij 299 km per uur.

Suzuki brengt in 2017 een nieuwe versie van de legendarische GSX1300R uit die echter geen euro 4 homologatie heeft. Deze nieuwe Suzuki Hayabusa 2017 mag daarom, helaas voor de liefhebbers, in Europa niet verkocht worden. Geïnteresseerde kopers dienen dus snel naar de dealer te rennen om nog een exemplaar van de huidige versie te kunnen bemachtigen!

0