Like onze Facebook pagina en blijf op de hoogte van de laatste nieuwtjes / blogs

Off-White: een van de meest populaire designerlabels van de afgelopen jaren

Posted on

Virgil Abloh begon zijn kledingmerk Off-White eigenlijk onder de naam Pyrex Vision. Dat merk gebruikte dezelfde tools als dat Abloh later met Off-White ging gebruiken: het uit elkaar halen van een mode item en die op zijn eigen manier weer in elkaar zetten, of juist het item laten zoals het is en daar iets aan toevoegen. Zo waren de eerste producten van Pyrex Vision Ralph Lauren blousen die uit een kringloop winkel kwamen er waar achterop met grote letters Pyrex 23 werd gespoten. Ondertussen heeft Virgil Abloh samengewerkt met Ikea, Levi’s, Jimmy Choo en is hij vooral bekend geworden om zijn collabs met Nike.

De Off-White samenwerking met Nike maakte het merk groot

Off-White werd dus erg bekend, vooral bij een jongere doelgroep, door de samenwerking met Nike. Onder de naam The Ten’ kwamen Abdoh en Nike in 2017 met een sneakercollectie, die in 2018 en 2019 ook nog door liep met kleine aanpassingen aan de sneakers. In totaal kwamen er tijdens de samenwerking tien verschillende sneakers uit: een Blazer Mid, een Air Max 97, een Air Max 90, een Zoom Vaporfly, een Air Force 1, een Air Jordan 1, een Air Presto, een Air Vapormax, de React Hyperdunk en de Converse (wat ook van Nike is) Chuck Taylor All Star.

off white

Welke schoenen bracht Nike met Off-White uit?

Bovenstaande schoenen werden door Nike en Off-White verdeeld in twee categorieën: de zogenaamde Ghosting sneakers (schimmen) en de Revealing sneakers (onthullend). In het begin van de release werden de schoenen als een soort van cadeau weggegeven aan bekenden. Zo won het merk snel aan populariteit en wilde de consument ze ook. De schoenmodellen kregen allemaal de bekende plastic Off-White tag, vaak in een oranje kleur en vaak kreeg elk onderdeel van de schoen een bedrukking met de naam van dat onderdeel in aanhalingstekens. Alle releases waren altijd in het wit.

Andere samenwerkingen van Off-White

Ondertussen is het label Off-White een grandioos succes, mede door de hierboven benoemde projecten met merken als Nike en Levi’s. Toch ziet ontwerper Virgil Abloh, meester van de copy-paste, zichzelf nog steeds als een outsider. Dat komt waarschijnlijk door de copy-paste style van Abdoh: veel ontwerpers nehmen hem niet serieus omdat hij vaak niets ontwerpt, maar juist van andere kopieert. Dit doet hij echter wel op zo’n manier dat hij er iets nieuws aan toevoegt.

off white schoen

Virgil Abloh is niet alleen designer

Abloh, 37 jaar oud ziet zichzelf vooral als een creatief persoon die dat in allerlei verschillende vormen uit. Hij is modeontwerper, maar ook creatief directeur, grafisch ontwerper, architect, designer en zakenman. Misschien is kunstenaar zelfs wel de meest precieze omschrijving. Hij gebruikt namelijk verschillende media om zichzelf uit te drukken, om te communiceren en mode is zo’n medium.

Virgil Abloh en Kanye West

Hij is opgegroeid in Chicago, waar hij nog altijd woont met zijn vrouw Shannon en hun twee kinderen. Meestal is Abloh echter onderweg: hij reist, zo heeft een tijdschrift ooit berekend, meer dan een half miljoen kilometer per jaar. Dat is natuurlijk behoorlijk veel. Hij is eigenlijk burgerlijk ingenieur en architect. Abloh werd uiteindelijk iets anders: hij belandde in de entourage van Kanye West en was bijna vijftien jaar lang creatief directeur en bondgenoot van de rapper

off white tas

De mannen- en vrouwencollecties van Off-White

Abloh begon zijn eerste kledingmerk, Pyrex Vision, in 2012, dus met een reeks in de outlet gevonden hemden van Ralph Lauren. Hij vroeg er 500 euro per stuk voor; bij concept store Colette in Parijs vlogen ze de deur uit. Off-White heeft z’n basis in Milaan en sinds 2014 showt het merk vier keer per jaar zijn mannen- en vrouwencollectie in Parijs. De logo’s van Off-White (schuine strepen, een X van vier pijlen) zijn dagelijks in te zien op selfies van beroemdheden zoals Beyoncé. 

De vele gezichten van Abloh

Abloh werkt vaak samen met andere merken, in 2017 onder andere met Levi’s, Nike, Moncler, Vlone en Rimowa. Hij ontwerpt meubels, zijn eerste lijn werd vorig jaar gepresenteerd op Art Basel Miami Beach, deejayt als Flat White, en geeft lezingen. Met Laurene Powell Jobs, de weduwe van Steve Jobs, werkt hij aan een initiatief om straatgeweld aan te pakken in Chicago. 

Een ‘democratisch label’

Volgens Abloh is hij Off-White gestart voor de kids, als een label dat democratischer is dan andere labels. Als je naar de millennials kijkt, dan zie je dat ze hun eerste stappen zetten als modeconsument met T-shirts en hoodies. Dat zijn kleren waarmee ze een band hebben, kleren die voor hen cultureel relevant zijn. De prijzen die Off-White hanteert zijn echter niet noodzakelijk democratisch te noemen.  

off white vaporizer max

Off-White volgens Abloh

Zelf legt Abloh nog het beste uit hoe volgens hem Off-White in elkaar steekt ‘Mode, dat is in de eerste plaats een kledingstuk. Een hemd heeft twee mouwen, een broek twee pijpen. Je kunt een hemd of een T-shirt langer of korter maken, breder of smaller, maar dat is het ongeveer. Wat telt is het idee. Waarom bestaat dat T-shirt? Tot wie spreekt het? En dan is mijn antwoord: Duchamp, appropriatie. Ik ben mijn merk begonnen met een hemd dat niet van mij was, dat ik heb laten bedrukken en dat ik me zo heb toegeëigend. Het is mijn hemd geworden. We hebben dat concept verder ontwikkeld.’

Abloh en Gvasalia

Abloh voelt zich verwant met Demna Gvasalia, die bij Vetements en Balenciaga met ‘niets nieuws’ een hele generatie jonge fashionista’s aan zich heeft weten te binden. Maar hij vindt vooral dat tegenwoordig iedereen telt: influencers zijn net zo belangrijk, invloedrijk en relevant als Gucci of Louis Vuitton, misschien zelfs belangrijker. 

In 2019 organiseerde het Museum of Contemporary Art in Chicago Abloh’s eerste expositie. Hiervoor toonde hij meubilair dat hij had ontworpen en nooit eerder was gezien door het publiek. Zaken als die expositie, maar vooral de samenwerking met Nike hebben Abloh wereldwijd bekend gemaakt en heeft zijn merk Off-White enorm laten groeien. 

off white nike

Waar kun je Off-white kopen?

Off-white is op steeds meer plekken in Nederland te vinden, maar dit heeft niets afgedaan aan de exclusiviteit. Die wordt mede in stand gehouden door de hoge prijzen. Je vindt het merk bij kleine boutiques, maar ook bij bijvoorbeeld de Bijenkorf en Four Amsterdam. Hieronder enkele favorieten van het merk:

Off-White Low Vulcanized sneaker van kalfsleer in wit

Deze witte sneaker van Off-White beschikt over alle kenmerken die het merk beroemd hebben gemaakt: een tag, het grote logo op de zijkant en de benamingen aan de andere zijkant.

Off-White Check Arrow hoodie met back print in zwart

Off-White wil het grijze gebied tussen de twee werelden van streetwear en high-fashion invullen. Het lifestyle merk staat bekend om haar urban uitstraling, het gebruik van grafische prints en het iconische patroon van diagonale strepen, zoals op deze sweater.

Off-White Mini flap crossbodytas van leer

De tas beschikt over een ander erg bekend kenmerk van Off-White producten: de gele band. Deze is vaak ook los te koop, maar hier dus gebruikt als band voor de tas.

Off-White Spray Marker sweatshirt in zwart

“Off” hand logo in wit op de pocket en ‚Sprayed-effect’ diagonalen op de mouw (een ander bekend kenmerk van het merk. SLim fit voor de perfecte pasvorm.

Off-White Off-Court 3.0 in zwart violet

off white high top
Klik hier voor meer info over deze Off White High Top schoen

Off-White sneakers in zwart en wit met het Off-White logo op de zijkant. Verder heeft de sneaker de bekende oranje labels. 

0