Like onze Facebook pagina en blijf op de hoogte van de laatste nieuwtjes / blogs

Hoe je boot te onderhouden in de winter

Posted on

Het vaarseizoen zit er duidelijk op. Waar we na de zomer dat seizoen nog wel eens kunnen rekken, gaan we nu naar het einde van november en dan zal niemand meer voor recreatief gebruik het water op gaan. Tijd dus om de boot uit het water te halen en te kijken welk onderhoud er nodig is voor het nieuwe seizoen begint. Het belangrijk om dit onderhoud goed voor te bereiden voor de winter zodat er in het voorjaar vanaf de eerste zonnestraal weer volop genoten kan worden. Welk onderhoud kun je nu het beste doen in de koude maanden?

Tank de motor af voor de winter

Als eerste willen we je de tip meegeven om de boot voor de winter helemaal af te tanken. Hierdoor kan er geen condens in de tank en het brandstofsysteem ontstaan. Verstandig is om aan deze laatste tankbeurt van het seizoen een flesje fuel stabilizer toe te voegen. Dit gaat veroudering van de brandstof tegen en kan zowel voor diesel- als voor benzinemotoren gebruikt worden. Bij deze benzinemotoren kun je er dan nog voor kiezen om carburateur reiniger toe te voegen, die de rubbers in de carburateur beschermt. Daarnaast zorgt het ervoor dat de sproeiers en kleine kanalen optimaal zullen blijven presteren.

Motor gekoeld door water

Bijna alle motoren die voor boten zoals een consoleboot gebruikt worden, worden gekoeld door water, dit kan direct dan wel indirect met buitenboordwater gebeuren. Bij een directe koeling wordt het buitenwater opgepompt en gaat dan door het motorblok om vervolgens weer naar buitenboord te worden afgevoerd. Dit principe is op de meeste buitenboordmotoren en Z-drives van toepassing. Om het koelsysteem aan land te kunnen spoelen zijn diverse doorspoel kits te krijgen.  Door de verschillende aftappluggen in het koelsysteem open te draaien kan men het koelwater uit de motor aftappen. Nog beter zou het zijn om de motor, bijvoorbeeld via het wierfilter, wat koelvloeistof te laten opzuigen. Hierdoor ben je er zeker van dat de motor optimaal beschermd is en wordt door de koelvloeistof roestvorming in het motorblok tegen gegaan. Houd er wel rekening mee dat er geen koelvloeistof buitenboord gaat. koelvloeistof is giftig!

Controleer de impeller van het koelwatersysteem

Het is aan te bevelen om tijdens het winterklaar maken van de motor gelijk de impeller van de koelwaterpomp te controleren en deze indien nodig te vervangen. Dit is het hart van het koelsysteem en voorkomt oververhitting van de motor.

Smeeroliesysteem

Ook het vervangen van de motorolie en het oliefilter is het beste in het najaar te doen als de motor nog warm is. Bij een warme motor is de olie nog lekker “dun” en is het gemakkelijk uit de motor te verwijderen. Bovendien blijven alle verontreinigingen die er gedurende het seizoen in de olie terecht zijn gekomen niet de hele winter in jouw motor zitten. De motor overwintert dan met verse olie.  

0