Like onze Facebook pagina en blijf op de hoogte van de laatste nieuwtjes / blogs

De kracht van het juiste promotiemateriaal

Het promoten van de producten en diensten van jouw merk is eenvoudig als je in het oog springend en effectief marketingmateriaal hebt. Van e-mails tot Instagram-verhalen en van brochures tot goedkoop t-shirts bedrukken, marketingmateriaal omvat verschillende platforms, zowel digitaal als fysiek. Als je niet zeker weet welk type marketingmateriaal jouw bedrijf nodig heeft, geven we je hieronder een duidelijk beeld van wat er mogelijk is. 

Marketing materiaal is elk type promotie dat je helpt het verhaal van jouw merk te vertellen, te verkopen aan of het publiek mee te informeren. Er zijn twee hoofdtypen marketing materiaal: gedrukt en digitaal.

Marketingmateriaal afdrukken

Gedrukt marketing materiaal is elk type dat moet worden afgedrukt en dat fysiek wordt gedistribueerd. Een typisch voorbeeld van een gedrukt marketingmiddel is de brochure of het t-shirt. Verder zijn er natuurlijk ook flyers, posters, evenementen programma’s, etc. Gedrukt materiaal was veel gebruikelijker vóór de verspreiding van computers, telefoons en digitale marketing in het algemeen.

Tegenwoordig wordt print marketing voornamelijk gebruikt door kleine bedrijven. Gedrukt materiaal voor marketing is ook zeer relevant op grote conferenties of beurzen, waar bezoekers informatie verzamelen van de stands die ze bezoeken. Hier zien we dat ook grote merken nog aan dit type marketing doen.

Digitale marketingmaterialen

Digitaal marketing materiaal varieert van afbeeldingen op sociale media tot diapresentaties. Marketing materiaal voor de online ruimte is zeer gevarieerd en kan op verschillende manieren worden gedeeld:

– Download als afbeelding of GIF om te delen op sociale media, de website of e-mail nieuwsbrief

– Downloaden als een video om te uploaden naar YouTube of te delen op sociale media

– Download als pdf om als lead magneet of ebook te gebruiken

– Download als een HTML5-bestand 

– Delen via online link voor interactieve online content

– Insluiten in een site met behulp van een codefragment

– Een presentatie opnemen om naar het team te sturen

Er zijn eindeloze mogelijkheden om nuttig digitaal marketing materiaal te creëren.

Waarom zijn marketingmaterialen belangrijk?

Succesvolle marketing- en promotiestrategieën zijn onmogelijk te bereiken zonder een reeks visuele marketingmaterialen. Ze zijn de vertegenwoordiging van jouw merk en het daarbij horende verhaal. Zonder heb je geen enkele manier om met je doelgroep te communiceren. Laten we eens kijken naar enkele redenen waarom jouw merk of organisatie vanaf de eerste dag marketingmateriaal nodig heeft.

Ze informeren mensen over jouw merk.

De belangrijkste reden waarom je marketingmateriaal nodig hebt, is de communicatie kracht ervan. Ze zijn de visuele taal om je merkverhaal en wat je te bieden hebt te verspreiden. Met een goede mix van klassieke elementen zoals je logo, een aantal goed ontworpen graphics en hypermodern videomateriaal, zal je merkboodschap makkelijker verspreiden.

Je doelgroep kan je leren kennen

Een essentiële factor in effectieve merkcommunicatie is het bereiken van de juiste doelgroep. De beste manier om dat te doen is met marketing materiaal dat speciaal is gemaakt om het verhaal van het merk te vertellen. Naarmate je publiek meer bekendheid krijgt met afbeeldingen op sociale media en online advertenties, kun je blijven communiceren via e-mails en webinars.

Ze vormen een integraal onderdeel van de contentmarketing- en digitale marketingstrategieën

Er is geen enkele marketingstrategie compleet zonder marketing materiaal. Dit sentiment geldt zowel voor content marketing als voor digitale marketing. Sterker nog, het geldt ook voor event marketing, zowel persoonlijk als online. Je kunt een aanbieding of dienst niet promoten als je geen beeld en een boodschap hebt..

Ze kunnen een blijvende impact hebben.

De belangrijkste reden is dat jouw marketingmateriaal impact kan hebben. Zeker als het goed is gemaakt, volgens gedetailleerde merkrichtlijnen. Wat doet impact dat zo belangrijk is? Het creëert merkloyaliteit en na verloop van tijd ook merkwaarde. Het maakt je merk tijdloos en belangrijk.

0